2019年08月26日

2012年度第1回研究会報告

2012年度第1回研究会報告

日時:2012年5月26日(土)14:30-17:00
場所:北大学術交流会館第4会議室

プログラム1:
照井雅子(近畿大学)


「理工系大学院生を対象としたコーパスとESPアプローチを利用した英語論文指導」


(要旨)関西の国立大学院工学研究科および理学研究科と私立大学院理工学研究科での授業について報告する。CALL教室で行う本授業では、理工系分野に特に必要とされる「研究論文」をジャンル文書として意識させ、受講生の専門分野に特化して作成したコーパスを分析して、単語やフレーズにとどまらず、コロケーションやムーブ(Swales 1990)に注目させるというESPアプローチ(野口 2009)を用いることで、学習者自律を促し、授業効果を上げている。




プログラム2:
Mark Holst(小樽商科大学)

"English Language Teaching in Laos"


This presentation reports on efforts to develop student-centred language teaching at a large secondary school near Vientiane in Laos. During March 2011 I observed lessons taught by English teachers and trainees at the school, who I worked with to try to nudge them towards a more communicative style. The positive factors for English learning in Laos include the growing importance of English as a means to employment, enthusiastic and disciplined students, and very motivated teachers. However, there are also significant challenges to successful English learning, such as limited educational resources, low salaries, and a traditional culture of teacher-centred teaching. In the presentation I explain: (i) English teacher-training in Laos; (ii) the teaching style and text-books I observed; and (iii) the interventions I suggested to the teachers in the role of mentor. The presentation is illustrated by short video footage of the classes before and after the interventions.


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posted by JACET-Hokkaido at 05:01| 日記